Podmiot składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej musi wykazać interes prawnopodatkowy, nie wystarczy powołać się na interes faktyczny. Zapytanie może dotyczyć tylko własnej a nie cudzej sytuacji prawnej. Zapytanie musi dotyczyć interpretacji przepisów prawa podatkowego, czyli przede wszystkim ustaw podatkowych. Nie można natomiast pytać o stosowanie ustawy o rachunkowości lub rozporządzeń wykonawczych do ustawy o rachunkowości (art. 3 pkt. 1 i 2 OP). Przedmiotem interpretacji przepisów prawa podatkowego może być ratyfikowana przez Rzeczypospolitą Polską umowa międzynarodowa o unikaniu podwójnego opodatkowania czy inna umowa międzynarodowa dotycząca problematyki podatkowej. Opis stanu faktycznego we wniosku powinien być wyczerpujący i zgodny z prawdą. Interpretacja indywidualna nie stanowi abstrakcyjnego wyjaśnienia przepisów prawnych, lecz jest dokonaniem oceny prawnej stanowiska wnioskującego na tle zindywidualizowanego stanu faktycznego, który jest przedstawiany przez podatnika we wniosku o udzielenie interpretacji. Wobec powyższego w postępowaniu w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji nie może toczyć się spór o stan faktyczny. Nie może też być prowadzone postępowanie dowodowe zmierzające do zbierania materiałów dowodowych w sposób odpowiadający dyspozycji art. 187 w zw. z art. 122 OP. Brak jest także podstaw do poddawania jakichkolwiek dowodów składanych przez wnioskodawcę swobodnej ocenie, zgodnie z art. 191 OP. Innymi słowy, postępowanie to nie może zmierzać do kwestionowania przez organ podatkowy stanu faktycznego podawanego przez wnioskodawcę, lecz organ ten ma obowiązek przyjąć do sformułowania oceny prawnej taki stan faktyczny, jaki podaje podatnik – I SA/Łd 130/09 – Wyrok WSA w Łodzi z 2009-05-12.